Okiem pedagoga szkolnego
Szanowni Rodzice. Zgodnie z zaleceniem Ministra Edukacji Narodowej, przekazuję kilka istotnych informacji o tym, jak organizować dzieciom warunki do nauki w domu, jak motywować i wspierać dzieci do systematycznego uczenia się poza szkołą, a także jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci. W tym trudnym dla wszystkich czasie życzę wiele zdrowia, wytrwałości i cierpliwości. W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości, zachęcam do kontaktu z nauczycielami, pedagogiem szkolnym i wychowawcami.
Aby właściwie zorganizować dziecku naukę w domu, należy:
- Zapewnić uczniowi ciszę i spokój, aby mógł w skupieniu wypełniać powierzone mu zadania (wyłączyć telewizor, radio itp.).
- Przygotować stałe miejsce do pracy, gdzie bez problemu dziecko będzie mogło rozłożyć przybory do nauki, książki i zeszyty.
- Udzielić pomocy we właściwym zaplanowaniu i zorganizowaniu dnia, uczeń może nie być w stanie sam poradzić sobie z organizacją czasu; plan pracy można oprzeć na planie lekcji z danego dnia.
- Nie rozpraszać dziecka w czasie nauki, nie rozmawiać z nim na inne tematy, nie wydawać poleceń itp.
- Robić 5 – 10 minutowe przerwy po każdych 45 minutach pracy (przewietrzyć pokój, wykonać kilka ćwiczeń itp.).
- Pomagać dziecku, ale nie wyręczać go w wykonywaniu zadania – zawsze można również zwrócić się o pomoc do nauczyciela danego przedmiotu.
- Wytworzyć w domu odpowiednią atmosferę poszanowania nauki i nauczyciela.
Jak zmotywować dziecko do systematycznej nauki?
- Podkreślać znaczenie nauki w życiu każdego człowieka i systematyczność, która przynosi rezultaty w postaci braku zaległości.
- Doceniać pracę i samodzielność dziecka, dostrzegać jego osiągnięcia.
- Stosować pozytywne wzmocnienia i pochwały – konkretne, wskazujące na działanie np.: „Świetnie rozwiązałeś to zadanie z matematyki”, „Znalazłaś bardzo dobrą drogę do rozwiązania tego zadania”,
- Nie krytykować; w razie potrzeby służyć pomocą, ale nie wyręczać.
- Nie stawiać wymagań wobec dziecka ponad jego możliwości.
- Ukazywać praktyczne zastosowanie informacji zdobytych podczas nauki.
- Zachęcać do stosowania różnego rodzaju technik ułatwiających zapamiętywanie: notatki z wykorzystaniem kolorów, podkreśleń i zabawnych rysunków, bazowanie na skojarzeniach, robienie wykresów, map myśli; fiszki, czyli słowa klucze i hasła w książkach, na tablicy, ścianie, biurku.
- Rozmawiać jak najwięcej z dziećmi, by pomóc im w zrozumieniu trudnej sytuacji i udzielić odpowiedzi na niepokojące pytania.
Jak zadbać o bezpieczeństwo w sieci?
- Należy nauczyć dziecko weryfikować informacje, tłumacząc że nie każda znaleziona w Internecie informacja jest wiarygodna i warta zapamiętania.
- Zachęcać dziecko do rozmowy na temat jego doświadczeń w sieci.
- Poruszyć z dzieckiem kwestię ochrony własnej prywatności i uczulić młodych ludzi, aby nie podawali w sieci bez zastanowienia takich danych jak imię, nazwisko, adres czy numer telefonu.
- Czuwać nad tym, aby dziecko:
-
- – korzystało z oprogramowania antywirusowego;
-
- – nie spędzało przy komputerze zbyt dużo czasu;
-
- – otwierało wiadomości tylko od znajomych;
-
- – unikało klikania w nieznane linki i załączniki w wiadomościach email;
- – stosowało trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją cyfr, liter i innych znaków.
-