Program czytelniczy w roku szkolnym 2023/24

Posted by

W roku szkolnym 2023/24 nasza szkoła wzięła udział w Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Jest to program uchwalony na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury wiedzy. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.

W ramach tego programu został złożony wniosek o udzielenie wsparcia finansowego dla naszej biblioteki na zakup książek oraz elementów wyposażenia. Zakupiono lektury szkolne, czytadła dla dzieci i młodzieży oraz pufy, które wzbogaciły kącik czytelniczy biblioteki szkolnej. W ramach programu zakupione zostały również nagrody książkowe, które zostały wręczone uczniom za udział w licznych konkursach i projektach. Nagrodzono również uczniów za bycie „Czytelnikiem semestru” oraz „Czytelnikiem roku” w klasach I-III oraz IV-VII. Udział w programie zwiększył dostępność uczniów do zasobu księgozbioru i zmodernizowanego kącika czytelniczego.

W ramach realizacji programu we współpracy z nauczycielami ze szkoły zorganizowano konkursy:

  • konkurs recytatorski poezji patriotycznej w klasach I-III
  • konkurs wiedzy o Patronie (w szczególności etap II) w klasach IV-VII

Ponadto, w ciągu roku szkolnego uczniowie tworzyli projekty czytelnicze, które były połączone z wewnątrzklasowymi konkursami. Wykonano projekty:

  • Niesamowite Skarpetki– stworzenie nowej historii skarpetki (nagranie) oraz bałwanka ze skarpetki
  • Cukierku- czytajmy lektury: stworzenie ilustracji do lektury
  • Książka blisko dzieci- nawet gdy słońce świeci: stworzenie plakatu zachęcającego do czytania w ciepłe dni- tworzenie wierszy, haseł
  • Ulubiony bohater– praca plastyczna
  • Recenzja mojej ulubionej książki
  • Lektura nie musi być straszna- recenzja książek w programie komputerowym
  • Książka? Let’s read– opis nowości czytelniczych w języku angielskim i utworzenie ich w programie komputerowym.

W ramach tegoż programu biblioteka szkolna zrealizowała takie zadania jak:

  • Tworzenie z uczniami programu Polna News
  • Narodowe Czytanie: Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej
  • Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
  • Promowanie i zorganizowanie akcji Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie
  • Zorganizowanie akcji Choinkowe wyzwanie– motywowanie do wypożyczania książek
  • Zorganizowanie zajęć we współpracy ze świetlicą szkolną pt.: Gorący Grudzień
  • Weź przeczytaj!– zbieranie naklejek- akcja cieszyła się ogromną popularnością wśród uczniów zarówno klas młodszych jak i starszych
  • Podróżuj z nami – stworzenie filmiku z uczniami kl.VI na temat książek
  • Tydzień biblijny- głośne czytanie Biblii dla dzieci w klasie 0
  • Dzień Książki- przyniesienie przez uczniów książki z domu, rozdanie „Bonów”
  • Zajęcia biblioteczne w Publicznej Bibliotece w Krynicy Zdrój
  • Koordynowanie konkursu plastycznego Ilustracja do mojej ulubionej książki. Konkurs organizowany przez MCKCiE w Grybowie. Zajęcie II miejsca przez uczennicę kl. VII
  • Zdrap książkę – akcja motywująca do wypożyczania książek
  • Hungry Caterpillar& hungry Kulfon– czytanie po angielsku może być FUN-tastyczne w kl. 0

Co ważnej, współpracując z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Polnej został utworzony kącik Bookcrossingowy mający na celu promowania czytelnictwa w społeczności lokalnej. Bookcrossing to idea nieodpłatnego przekazywania książek poprzez pozostawianie ich w miejscach publicznych, jak również w miejscach celowo utworzonych.  Uczniowie naszej szkoły pragnęli zachęcić wszystkich do udziału w bookcrossingu – do przynoszenia i zabierania książek w celu zaszczepienia w naszych uczniach i społeczności lokalnej miłość do czytania.

Efekty programu:

  • Zwiększenie dostępności do księgozbioru– biblioteka została wzbogacona o nowe lektury i literaturę dziecięco-młodzieżową, co ułatwiło uczniom dostęp do różnorodnych książek.
  • Stworzenie nowoczesnego kącika czytelniczego– nowe wyposażenie, takie jak pufy, uczyniło przestrzeń bardziej przyjazną i zachęcającą do czytania.
  • Wzrost zainteresowania czytelnictwem – liczne akcje i konkursy zainspirowały uczniów do częstszego sięgania po książki.
  • Aktywizacja uczniów – angażujące projekty, konkursy plastyczne i literackie pobudzały kreatywność, rozwijały umiejętności i motywowały uczniów do działania.

Program przyczynił się do podniesienia poziomu czytelnictwa oraz promocji kultury książki w szkole i lokalnym środowisku.

Print Friendly, PDF & Email