W roku szkolnym 2023/24 nasza szkoła wzięła udział w Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. Jest to program uchwalony na lata 2021-2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury wiedzy. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
W ramach tego programu został złożony wniosek o udzielenie wsparcia finansowego dla naszej biblioteki na zakup książek oraz elementów wyposażenia. Zakupiono lektury szkolne, czytadła dla dzieci i młodzieży oraz pufy, które wzbogaciły kącik czytelniczy biblioteki szkolnej. W ramach programu zakupione zostały również nagrody książkowe, które zostały wręczone uczniom za udział w licznych konkursach i projektach. Nagrodzono również uczniów za bycie „Czytelnikiem semestru” oraz „Czytelnikiem roku” w klasach I-III oraz IV-VII. Udział w programie zwiększył dostępność uczniów do zasobu księgozbioru i zmodernizowanego kącika czytelniczego.
W ramach realizacji programu we współpracy z nauczycielami ze szkoły zorganizowano konkursy:
- konkurs recytatorski poezji patriotycznej w klasach I-III
- konkurs wiedzy o Patronie (w szczególności etap II) w klasach IV-VII
Ponadto, w ciągu roku szkolnego uczniowie tworzyli projekty czytelnicze, które były połączone z wewnątrzklasowymi konkursami. Wykonano projekty:
- Niesamowite Skarpetki– stworzenie nowej historii skarpetki (nagranie) oraz bałwanka ze skarpetki
- Cukierku- czytajmy lektury: stworzenie ilustracji do lektury
- Książka blisko dzieci- nawet gdy słońce świeci: stworzenie plakatu zachęcającego do czytania w ciepłe dni- tworzenie wierszy, haseł
- Ulubiony bohater– praca plastyczna
- Recenzja mojej ulubionej książki
- Lektura nie musi być straszna- recenzja książek w programie komputerowym
- Książka? Let’s read– opis nowości czytelniczych w języku angielskim i utworzenie ich w programie komputerowym.
W ramach tegoż programu biblioteka szkolna zrealizowała takie zadania jak:
- Tworzenie z uczniami programu Polna News
- Narodowe Czytanie: Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej
- Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
- Promowanie i zorganizowanie akcji Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie
- Zorganizowanie akcji Choinkowe wyzwanie– motywowanie do wypożyczania książek
- Zorganizowanie zajęć we współpracy ze świetlicą szkolną pt.: Gorący Grudzień
- Weź przeczytaj!– zbieranie naklejek- akcja cieszyła się ogromną popularnością wśród uczniów zarówno klas młodszych jak i starszych
- Podróżuj z nami – stworzenie filmiku z uczniami kl.VI na temat książek
- Tydzień biblijny- głośne czytanie Biblii dla dzieci w klasie 0
- Dzień Książki- przyniesienie przez uczniów książki z domu, rozdanie „Bonów”
- Zajęcia biblioteczne w Publicznej Bibliotece w Krynicy Zdrój
- Koordynowanie konkursu plastycznego Ilustracja do mojej ulubionej książki. Konkurs organizowany przez MCKCiE w Grybowie. Zajęcie II miejsca przez uczennicę kl. VII
- Zdrap książkę – akcja motywująca do wypożyczania książek
- Hungry Caterpillar& hungry Kulfon– czytanie po angielsku może być FUN-tastyczne w kl. 0
Co ważnej, współpracując z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Polnej został utworzony kącik Bookcrossingowy mający na celu promowania czytelnictwa w społeczności lokalnej. Bookcrossing to idea nieodpłatnego przekazywania książek poprzez pozostawianie ich w miejscach publicznych, jak również w miejscach celowo utworzonych. Uczniowie naszej szkoły pragnęli zachęcić wszystkich do udziału w bookcrossingu – do przynoszenia i zabierania książek w celu zaszczepienia w naszych uczniach i społeczności lokalnej miłość do czytania.
Efekty programu:
- Zwiększenie dostępności do księgozbioru– biblioteka została wzbogacona o nowe lektury i literaturę dziecięco-młodzieżową, co ułatwiło uczniom dostęp do różnorodnych książek.
- Stworzenie nowoczesnego kącika czytelniczego– nowe wyposażenie, takie jak pufy, uczyniło przestrzeń bardziej przyjazną i zachęcającą do czytania.
- Wzrost zainteresowania czytelnictwem – liczne akcje i konkursy zainspirowały uczniów do częstszego sięgania po książki.
- Aktywizacja uczniów – angażujące projekty, konkursy plastyczne i literackie pobudzały kreatywność, rozwijały umiejętności i motywowały uczniów do działania.
Program przyczynił się do podniesienia poziomu czytelnictwa oraz promocji kultury książki w szkole i lokalnym środowisku.