Projekt klasy II- Matematyka w restauracji

Posted by

21 marca to każdego roku niezwykła data. W tym dniu wszyscy witamy długo wyczekiwaną wiosnę. Ku naszemu zaskoczeniu dzień przywitał nas pięknym słońcem, które ogrzało powietrze po porannym przymrozku, a jego blask rozświetlił naszą klasę. Wszędzie panowała radosna atmosfera. W klasach można było usłyszeć wiosenne piosenki, śmiech i odgłosy radosnych zabaw. Nasza klasa w tym dniu postanowiła zrealizować kolejny moduł projektu: ,,Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki”- Matematyka w restauracji.

W tym dniu zamieniliśmy więc naszą klasę w ,,Restaurację pod krokusem”. Na początku musieliśmy przygotować odpowiednią ilość stolików i miejsc, aby w naszej restauracji nie zabrakło dla nikogo miejsca oraz przygotowaliśmy nakrycia. Wykorzystaliśmy przy tym nasze umiejętności, które zdobyliśmy już przy realizacji modułu: Matematyka na urodzinach.

Uroczyste otwarcie lokalu nastąpiło punktualnie i godzinie 8.00. Nasza klasowa restauracja pozostała czynna do godz. 11.30. W restauracyjnym menu dnia pojawiły się ,,Wiosenne racuszki”. Całą grupą udaliśmy się więc do szkolnej kuchni aby je przygotować. W całej szkole rozszedł się aromatyczny zapach pieczonych racuszków!!! Podczas procesu pieczenia mierzyliśmy czas potrzebny do przygotowania jednej porcji oraz przeliczaliśmy porcje potrzebne do ugoszczenia wszystkich uczniów z naszej klasy wraz z repetą. Następnie udaliśmy się do klasy na konsumpcję. Podczas takiego wiosennego śniadania mogliśmy zaprezentować umiejętność jedzenia sztućcami oraz ich ułożenie w trakcie jedzenia i po zjedzeniu dania. Naszymi racuszkami poczęstowaliśmy także klasę 1 i 3 oraz ich panie wychowawczynie. Zapłatą za ich serwowanie  był uśmiech i czarodziejskie słowo. Następnie przystąpiliśmy do realizacji zadań z projektu: obliczaliśmy cenę dań zamówionych przez Antka i Natalkę, obliczaliśmy wartość menu wybranego przez siebie, liczyliśmy miejsca i sztućce. Dopełnieniem projektu było stworzenie MENU DLA PANI WIOSNY. Znalazły się w nim przystawki, dania, dodatki, desery, napoje. Podczas jego tworzenia szacowaliśmy koszty potraw, tworzyliśmy nazwy dań i ćwiczyliśmy ich poprawny zapis. LINK DO MENU DLA PANI WIOSNY: KLIK

Podczas tych wiosennych zajęć,  drugoklasiści poprzez praktyczne działania związane z wizytą  w restauracji, uczyli się dostrzegać związki matematyki z życiem codziennym. Zauważyli, że w funkcjonowaniu każdej restauracji obecna jest matematyka. Dodatkowo uczyli się zasad funkcjonowania społecznego oraz kultury zachowania. Zadania modułu pozwoliły także do zrealizowania treści z zakresy doradztwa zawodowego. Zajęcia, oprócz elementów edukacji matematycznej, zawierały także elementy edukacji prozdrowotnej (przygotowanie zdrowych przekąsek na drugie śniadanie) oraz zasady savoir-vivre’u przy stole.

Na zakończenie wszyscy otrzymali naklejkę potwierdzającą udział w projekcie.

W czasie realizacji modułu klasa realizowała kierunki polityki MEN:

  • p. 1 – Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu – poszerzanie wiedzy na temat właściwego odżywiania.
  • p. 2 – Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych – nauka zasad obowiązujących w miejscach takich jak restauracja, kultury spożywania posiłków, komunikacji z pracownikami.
  • p. 3 – Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży – rozwijanie wrażliwości i empatii na potrzeby innych – wspólne spędzanie czasu.
  • p. 4 – Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli – korzystanie z nowoczesnych technologii w trakcie realizacji zajęć.
  • p. 5 – Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych – pokazanie związku matematyki z funkcjonowaniem miejsca takiego jak restauracja, odnalezienie związków matematyki z życiem człowieka.

Wiodące kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,
  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
  • umiejętność uczenia się,
  • kompetencje społeczne i obywatelskie.
Print Friendly, PDF & Email