,,Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki – matematyka w ogródku”

Posted by

W kwietniu wraz z Antkiem i Natalką udaliśmy się na lekcję matematyki do ogrodu. Zajęcia matematyczne w ogródku dały uczniom możliwość połączenia nauki matematyki z otaczającą przyrodą. Poprzez działania praktyczne i rozwiązywanie problemów związanych z ogrodnictwem mieli oni możliwość  dostrzegania  związku matematyki z życiem. Mierzenie, przeliczanie, odmierzanie czasu czy też tworzenie wykresów stały się praktycznymi aspektami nauki matematyki w kontekście ogrodu.

W trakcie zajęć uczniowie klasy 2:

  • wykonywali obliczenia w podanym zakresie liczbowym,
  • wykorzystali matematykę do rozwiązywania problemów i łamigłówek,
  • uzupełniali obrazek według osi symetrii,
  • mierzyli i porównywali długości, posługując się jednostkami miar: centymetr, metr,
  • rozwiązywali zadania z treścią.

Zajęcia, oprócz elementów edukacji matematycznej, zawierały także elementy edukacji przyrodniczej. Bardzo ciekawą formą realizacji zadań z projektu było założenie hodowli fasoli i prowadzenie systematycznej obserwacji jej wzrostu w  kalendarzach obserwacji.

Finalnym zadanie było zaprojektowanie w  3 grupach wiosennego ogródka warzywnego. Zadanie polegało na poszukaniu informacji na temat sadzenia warzyw na wiosnę i stworzeniu na papierze symbolicznego projektu wiosennego ogrodu.

Na zakończenie wszyscy otrzymali naklejkę potwierdzającą udział w module projektu.

 W czasie realizacji modułu klasa realizowała kierunki polityki MEN:

  • p. 1 – Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu – poszerzanie wiedzy na temat zdrowego żywienia.
  • p. 2 – Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży – praca w ogrodzie, z roślinami, jako sposób na relaks.
  • p. 3 – Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli – korzystanie z nowoczesnych technologii w trakcie realizacji zajęć.
  • p. 4 – Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych – pokazanie związku matematyki z przyrodą.

Wiodące kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,
  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
  • umiejętność uczenia się,
  • kompetencje społeczne i obywatelskie
Print Friendly, PDF & Email