W listopadzie w ramach programu edukacyjnego „Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki” uczniowie uczestniczyli w zajęciach poświęconych tematyce ,,Matematyka w sztuce”. Motyw przewodni miesiąca pozwolił dzieciom odkryć, jak bardzo matematyka przenika różne dziedziny życia, w tym również sztukę, rozwijając przy tym zarówno umiejętności matematyczne, jak i kreatywność.
Podczas realizacji modułu uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób matematyka łączy się ze sztuką. Na początku zajęć wspólnie tworzyli mapy myśli szukając powiązań pomiędzy tymi dwiema dziedzinami. W ten sposób utrwalili wiadomości na temat obecności figur geometrycznych, proporcji czy symetrii w dziełach artystycznych.
Podczas zajęć projektowych uczniowie posługiwali się liczebnikami głównymi, przeliczając różne elementy wykorzystywane w sztuce, takie jak ilość użytych kolorów, figur czy linii. Wykonywali także obliczenia matematyczne w poznanym zakresie, stosując zdobytą wiedzę do praktycznych zadań związanych z mierzeniem i planowaniem własnych prac plastyczno-technicznych.
Rozwiązywali również zadania tekstowe oraz łamigłówki matematyczne, które pobudzały logiczne myślenie i kreatywność, a następnie rozpoznawali i nazywali podstawowe figury geometryczne obecne w sztuce oraz w otoczeniu.
W ramach ćwiczeń wykonywali obliczenia pieniężne, ucząc się szacować koszty potrzebnych materiałów plastycznych oraz praktykowali mierzenie i używanie jednostek takich jak metr i centymetr podczas przygotowywania projektów plastycznych.
Szczególną uwagę poświęcono zagadnieniu symetrii – uczniowie rozpoznawali i zaznaczali symetryczne elementy w pracach plastycznych oraz w dziełach sztuki. Uczyli się także rozróżniać i nazywać linie poziome i pionowe, proste, krzywe, łamane, co znalazło zastosowanie przy tworzeniu własnych kompozycji.
Podsumowaniem modułu było samodzielne wykonanie przez uczniów pracy plastyczno-technicznej, w której musieli uwzględnić wybrane elementy matematyki, takie jak figury geometryczne, linie symetrii czy proporcje. Klasa 1 swoją pracę wykonała w programie Paint, tworząc kompozycję z figur geometrycznych i linii. Klasa 2 tworzyła piękne mozaiki z figur geometrycznych. Klasa 3 realizowała motyw przewodni tworząc plastyczne prace i techniczne oparte na kolorach, kształtach, liniach, wymiarach. Efektem tej pracy było zorganizowanie wystawy – Matematyczna galeria sztuki.
Wszystkie prace charakteryzowały się pomysłowością oraz starannością wykonania, a wszyscy uczniowie wykazali się dużym zaangażowaniem podczas pracy. Współpracowali zgodnie, dzieląc się obowiązkami oraz wspierając się nawzajem w realizacji zadań. Na zakończenie modułu każdy mógł zaprezentować efekty swojej pracy na forum klasy, omawiając wykorzystane rozwiązania matematyczne i artystyczne. Była to doskonała okazja do ćwiczenia umiejętności prezentacji oraz rozwijania pewności siebie.
Listopadowy moduł programu „Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki” pozwolił uczniom nie tylko poszerzyć wiedzę matematyczną, ale także dostrzec jej praktyczne zastosowania w sztuce. Dzięki różnorodnym aktywnościom dzieci rozwinęły umiejętność łączenia wiedzy z różnych dziedzin, kreatywność oraz zdolności współpracy w grupie. Realizacja modułu była dla uczniów inspirującym i wartościowym doświadczeniem.
W czasie trwania projektu placówka realizuje kierunek polityki MEN:
- p. 1 – Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym – poszukiwanie matematyki w sztuce;
- p. 5 – Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii – korzystanie z nowoczesnych metod nauczania;
- p. 6 – Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych – przybliżenie zawodu artysta, kurator sztuki;
- p. 8 – Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie metod aktywizujących w dydaktyce – praca w grupie, tworzenie obrazu według własnego pomysłu.
Wiodące kompetencje kluczowe:
- porozumiewanie się w języku ojczystym,
- kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
- umiejętność uczenia się,
- kompetencje społeczne i obywatelskie.
- świadomość i ekspresja kulturalna.

