,,Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki. Matematyka na święta.”

Posted by

Wielkimi krokami zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. W tym przedświątecznym czasie  klasy 1-3 wzięły udział w kolejnym module projektu edukacyjnego „Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki”. Tematem przewodnim tego modułu była „Matematyka na święta”. Jego realizacja pozwoliła połączyć naukę matematyki z wyjątkową, świąteczną atmosferą.

Zajęcia odbywały się w klasach udekorowanych świątecznymi girlandami, bombkami i lampkami, co dodatkowo motywowało dzieci do aktywnego udziału w zadaniach. Uczniowie chętnie dzielili się swoimi świątecznymi tradycjami oraz opowiadali o przygotowaniach do Bożego Narodzenia, co przełożyło się na większe zaangażowanie podczas rozwiązywania matematycznych wyzwań.

Podczas zajęć uczniowie realizowali zadania matematyczne związane przede wszystkim z obliczeniami pieniężnymi. Przykładowe ćwiczenia obejmowały:

  • Dodawanie i odejmowanie kwot przy zakupach świątecznych ozdób i prezentów,
  • Porównywanie cen wybranych produktów,
  • Obliczanie reszty po dokonaniu zakupów,
  • Planowanie wydatków zgodnie z ustalonym budżetem,
  • Mierzenie długości przedmiotów

Uczniowie rozwiązywali także liczne zadania tekstowe, które wymagały od nich sprawnego rachowania, logicznego myślenia oraz umiejętności praktycznego zastosowania matematyki w codziennym życiu.

Kulminacją pracy nad modułem było wykonanie finalnego zadania: stworzenie listy świątecznych zakupów zgodnie z otrzymanym przez każdą grupę budżetem. Zanim jednak uczniowie udali się na świąteczne zakupy, w klasie 2 i 3 zorganizowana świąteczny kiermasz, a w klasie 1 sklepik ozdób i ustalono ceny produktów. Następnie  uczniowie musieli przemyśleć, które produkty mogą kupić za otrzymaną kwotę, policzyć ich ceny oraz upewnić się, że nie przekraczają dostępnych środków. Obliczenia pieniężne na kiermaszu świątecznym to świetna zabawa edukacyjna, łącząca tematykę świąteczną z praktyczną nauką liczenia pieniędzy, robienia zakupów, wydawania reszty i zarządzania budżetem, idealna dla dzieci, wykorzystująca rekwizyty i zadania do praktycznego ćwiczenia umiejętności finansowych w kontekście sprzedaży ozdób i upominków na święta.

Podczas pracy zespołowej dzieci wykazały się dużą kreatywnością i umiejętnością współpracy. Każda grupa prezentowała swoją listę zakupów, uzasadniała wybory oraz opowiadała, jak gospodarowała budżetem. Zadanie to nie tylko rozwijało kompetencje matematyczne, ale także uczyło odpowiedzialności i planowania.

Moduł „Matematyka na święta” okazał się dla uczniów klas 1-3 niezwykle atrakcyjny i pożyteczny. Połączenie nauki z elementami świąt pozwoliło dzieciom zrozumieć, że matematyka towarzyszy nam w życiu codziennym, a umiejętność liczenia pieniędzy, mierzenia, przeliczania są niezbędne podczas zakupów i planowania rodzinnych uroczystości. Zajęcia były nie tylko okazją do doskonalenia sprawności rachunkowej, lecz także do wspólnej zabawy w miłej, zimowej atmosferze i wykonania świątecznych dekoracji w klasach.

W czasie trwania projektu placówka realizuje kierunek polityki MEN:

  • p. 1 – Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym – poszukiwanie związków matematyki ze świętami;
  • p. 5 – Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii – korzystanie z nowoczesnych metod nauczania;
  • p. 8 – Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie metod aktywizujących w dydaktyce – praca w grupie, tworzenie planów.

Wiodące kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym,
  • kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
  • kompetencje cyfrowe,
  • przedsiębiorczość,
  • umiejętność uczenia się,
  • kompetencje społeczne i obywatelskie.
Print Friendly, PDF & Email